Syed Mohd Norhisyam Bin Tuan Padang |
Sebenarnya
isra’ mikraaj tidak logik apabila difikirkan oleh AKAL manusia yang lemah,
tetapi ia memang benar-benar berlaku sekiranya dinilai oleh IMAN. Inilah di
antara pengajaran terpenting di sebalik peristiwa tersebut selain daripada
kewajipan solat serta keadaan-keadaan penghuni syurga dan neraka. Keputusan
yang dibuat oleh IMAN mestilah mengatasi
AKAL, sebagaimana yang telah direalisasikan oleh Saidina Abu Bakar yang
menatijahkan pangkat “Al-Siddiq” kepada beliau.
Peristiwa
ini telah diceritakan oleh Rasulullah s.a.w sendiri dengan panjang lebar dan
telah diriwayatkan oleh tokoh-tokoh muktabar di dalam ilmu hadis. Bahkan Imam
Bukhari dan Imam Muslim telah membuat satu bab mengenai al-Isra’ di
dalam kitab masing-masing. Imam Muslim meriwayatkan di dalam Kitab Iman, bab
Isra’ (no 234) daripada Anas bin Malek , sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda : Sesungguhnya telah
didatangkan kepadaku Buraq (berwarna putih, saiznya tinggi, melebihi keldai dan
lebih kecil dari daripada baghal) lalu aku menunggangnya sehingga tiba di Bait
al-Muqaddis, aku menambatnya di halaqah pintu Masjid al-Aqsa, kemudian aku
masuk ke dalamnya dan menunaikan solat 2 rakaat. Seterusnya aku keluar dan
Jibril telah datang dengan dua bekas yang mengandungi arak dan susu, lantas aku
memilih bekas yang mengandungi susu. Jibril berkata “Engkau telah memilih
fitrah”.
Hadis
ini agak panjang bahkan kepelbagaian riwayat-riwayat lain menjadikannya lebih
menarik dan mengandungi banyak hikmah yang boleh digali. Walaubagaimanapun saya
tidak bermaksud menghuraikannya satu persatu di sini. Hanya satu iktibar yang
ingin dikongsi bersama pembaca, iaitu apabila bertembung antara akal dan
nas (al-Quran dan hadis) maka orang mukmin mestilah mengutamakan nas. Inilah
hakikat iman.
IMAN vs
AKAL
Di
dalam Kitab Sirah Ibnu Hisham, disebut bahawa wujudnya individu-individu yang
telah murtad disebabkan peristiwa isra’ mikraaj. Mereka telah mengutamakan akal
dalam menilai peristiwa ini. Mana mungkin, perjalanan yang kebiasaannya
mengambil masa sebulan pergi dan sebulan balik, didakwa oleh rasulullah s.a.w
hanya belaku dalam satu malam sahaja. Saidina Abu Bakar as-Siddiq dan para
sahabat telah menunjukkan contoh yang sangat unggul apabila terus mengenepikan logik
akal apabila mendengar ungkapan Rasulullah s.a.w dan ayat al-Quran (surah
al-Isra’,ayat 1) berkenaan peristiwa tersebut. Mereka buktikan keimanan dan
keyakinan yang tidak berbelah bahagi terhadap apa yang disampaikan oleh baginda
s.a.w. Telah zahir dua kelompok golongan Islam ketika ini, satu kembali murtad
dan sekelompok lagi semakin mantap keimanan mereka. Demikianlah kedua-dua
golongan ini akan terus wujud di dalam umat ini apabila bertembungnya iman dan
akal dalam sesuatu isu. Semoga Allah sentiasa membimbing kita untuk terus
berada dalam orbit keimanan As-Siddiq r.a.
JADIKAN
PRINSIP HIDUP
Maka
kaedah “Apabila bertembung antara akal dan nas (al-Quran dan hadis) maka
nas mesti diutamakan” , sewajarnya dijadikan prinsip kehidupan.
Walaupun pada hakikatnya akal yang benar dan tulus akan sentiasa selaras dengan
nas, tetapi kadang-kadang manusia sering tewas dengan nafsu yang menguasai
akal.
Sebagai
contoh, di dalam dunia perniagaan, ada yang menggunakan akal lalu mengatakan
bahawa mustahil boleh berjaya sekiranya tidak menipu dan terlibat dengan rasuah
atau riba. Tetapi golongan mukmin akan bertegas bahawa nas (al-Quran dan hadis)
melarang perbuatan tersebut dan keimanan menjamin bahawa rezeki ditentukan oleh
Allah. Demikianlah ketika mencari penyelesaian
terhadap masalah-masalah jenayah seperti kecurian, rompak, bunuh dan
sebagainya yang berleluasa, nas (al-Quran dan hadis) telah menjelaskan
tindakan-tindakan yang sepatutnya diambil untuk mengatasinya, bahkan
mengandungi pencegahan daripada jenayah tersebut daripada berulang, tetapi
golongan yang tidak beriman masih lagi mencari jutaan alasan untuk
“memenangkan” logik mereka. Maka akibatnya, jenayah semakin berleluasa. Begitu
juga apabila wujudnya pelbagai kepincangan di dalam sistem pentadbiran sesebuah
negara samada di timur atau barat, maka terdapat pelbagai rujukan di dalam nas
yang terhimpun selama 10 tahun Rasulullah s.a.w mengurus negara Madinah dan
juga disusuli oleh Khulafa’ al-Rasyidin. Malangnya apabila akal diutamakan lalu
berbangga dengan tamadun barat atau timur ciptaan manusia yang dangkal, maka
ketika itu manusia akan terus meraba-raba di dalam kegelapan dan tidak akan
menjumpai jalan keluar daripada masalah-masalah yang wujud.
Kiaskanlah
kaedah ini dalam segenap urusan hidup kita walaupun ketika golongan logik
adalah majoriti dan akibatnya mungkin menyakitkan. Allah menjanjikan bahawa
pertolonganNya pasti akan mengiringi golongan yang mengutamakan iman. Moga
peristiwa Isra’ Mikraaj bukan sahaja untuk menyedapkan telinga mendengarnya
saban tahun, tetapi ia menjadi satu manhaj aqidah yang jelas dan tegas, bagi
melayakkan kita untuk bersama dengan Rasulullah s.a.w di akhirat kelak, di belakang panji keimanan
yang dibawa Saidina Abu Bakar al-Siddiq
r.a.
No comments:
Post a Comment