JIHAD PALING AFDHAL


USTAZ SYED MOHD NORHISYAM BIN TUAN PADANG

      Hairan. Apabila di dalam ceramahnya, seseorang pendakwah menegur dan menasihati seorang suami atau isteri yang melanggar syariat Allah, masyarakat boleh menerima dengan positif. Demikian juga apabila disentuh isu berkait ibu atau bapa, masyarakat boleh menerima teguran tersebut. Begitu juga tentang peniaga, jiran, anak dan pelbagai watak lagi, kebanyakannya dapat diterima dengan hati yang terbuka, walaupun ada sebahagiannya hanya masuk ke telinga kanan dan terus keluar melalui telinga kiri. 

             Perkara yang menghairankan ialah apabila disentuh tentang pemimpin yang melanggar syariat, pendakwah terus dipandang negatif oleh sebahagian masyarakat kita. Pendakwah dituduh melakukan “dosa besar”, iaitu bercakap tentang politik di dalam syarahannya. Bahkan lebih malang lagi, pendakwah tersebut dituduh sebagai penentang kerajaan. Kenapa situasi ini berlaku ? Adakah “aqidah” peninggalan penjajah yang menyatakan bahawa tiada kaitan antara agama dan urusan politik masih menjadi pegangan sebahagian masyarakat kita ? Agama hanya dipenjarakan di dalam urusan spiritual di masjid dan beberapa amalan seperti kematian, perkahwinan dan ibadat-ibadat khusus sahaja ? Sedangkan Rasulullah s.a.w pernah menjadi ketua negara sekitar sepuluh tahun di Madinah, menyusun ekonomi negara, berperang, gencatan senjata, membuat MoU dengan negara lain dan pelbagai peranan politik yang semestinya menjadi panduan para pemimpin dan ahli politik. Baginda telah bersabda dalam sepotong hadis yang bermaksud “ Jihad yang paling afdhal ialah berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim”. ( Tarmizi,no 2174, Abu Daud,no 4344 dan Al-Nasa’i,no 7834 ). Menurut Sheikh Nasiruddin al-Baani, hadis ini mencapai darjat hadis yang sohih. Pengarang kitab Tuhfah al-Ahwazi Syarh  Sunan al-Tarmizi dan kitab ‘Aun al-Ma’buud Syarh Sunan Abi Daud, telah menaqalkan pandangan yang sangat menarik daripada Imam al-Khattabi dalam mensyarahkan hadis ini. Beliau berkata “ Berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim menjadi jihad yang paling afdhal adalah kerana apabila seseorang sedang berjihad di medan perang, ia berada dalam dua kemungkinan iaitu menang ataupun kalah. Adapun ketika berhadapan dengan pemerintah yang zalim, pastinya seseorang yang berkata benar itu tidak akan menang (secara fizikal dan penilaian duniawi) kerana pemerintah itu sedang berkuasa penuh.” Imam al-Sindi, di dalam Syarh Sunan al-Nasa’i pula menegaskan bahawa ia adalah jihad yang amat sedikit seseorang mujahid terselamat ataupun berjaya memperbetulkan pemerintah yang zalim, bahkan mereka yang dipersalahkan dan kemudiannya membawa kepada kematian dengan cara yang sangat mengerikan tanpa meletusnya peperangan.

PENGHULU PARA SYUHADA’

           Di dalam kitab Al-Mustadrak, Imam al-Hakim meriwayatkan sepotong hadis daripada Jabir r.a, bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud “ Penghulu orang-orang yang mati syahid ialah Hamzah bin Abdul Muttalib dan juga seorang pemuda yang bangkit menegur dan menasihati pemerintah yang zalim, sehingga ia dibunuh oleh pemerintah tersebut”.(Hadis no 4884). Dalam realiti dakwah masakini di seluruh dunia, ada pendakwah yang memilih jihad yang paling afdhal dalam pendekatannya dan ada juga yang memilih dengan penuh ikhlas untuk terus berjihad, walaupun bukan dalam bentuk yang paling afdhal, tetapi demi maslahah-maslahah yang juga pada hakikatnya memberi manfaat kepada dakwah. Walaupun kedua-dua golongan ini menggunakan pendekatan yang berbeza, hati-hati mereka tetap bertaut dengan keikhlasan untuk menegakkan agama Allah di muka bumi ini. Masing-masing saling mengisi kekosongan yang tidak mampu diisi oleh saudara seperjuangannya dengan penuh ikhlas kerana Allah dan husnu dzon. Walaubagaimanapun, apabila wujudnya golongan yang hanya mendakwa berjihad dengan lidahnya yang tidak bertulang sedangkan hatinya dihinggapi virus hasad, mengharap pujian manusia dan gilakan habuan duniawi, maka akan tercetuslah ‘peperangan’ sesama sendiri yang amat menggembirakan musuh yang begitu riang bertepuk tangan sambil mencurahkan lagi minyak ke dalam api yang sedang menyala. Ketika berlaku pertembungan, sebenarnya Allah sedang menapis hamba-hambaNya yang ikhlas dan berakhlak serta menzahirkan true colours golongan yang mencari selain Allah di dalam ‘perjuangannya’.

AGAMA ADALAH NASIHAT

Tulisan ini bukan bertujuan menafikan kelebihan jihad di medan perang atau jihad-jihad dalam bentuk yang lain, tetapi untuk menjelaskan bahawa menegur pemerintah yang zalim adalah amalan yang dituntut oleh Islam, demi kepentingan agama, masa depan generasi akan datang dan tanah air sendiri. Ia juga dilakukan di atas dasar sayangkan mereka, lalu tidak dibiarkan berterusan menempah azab Allah di akhirat kelak dengan kezaliman yang dilakukan. Di dalam sepotong hadis yang lain, baginda bersabda yang bermaksud “Agama adalah nasihat”. Para sahabat bertanya “Kepada siapa?”. Rasulullah s.a.w menjawab “Kepada Allah, kitabNya, rasulNya, para pemimpin dan kepada umat Islam keseluruhannya”. Di dalam syarahnya, Imam Nawawi menerangkan bahawa amalan memberi nasihat berdasarkan agama adalah merupakan tunjang yang sangat penting dalam Islam. Nasihat kepada Allah, kitabNya dan rasulNya membawa pengertian mengajak manusia agar beriman kepada ketiga-tiga pedoman ini. Manakala nasihat kepada para pemimpin ialah membantu dan mentaati mereka dalam perkara kebenaran dan menegurnya apabila melakukan kemungkaran. Semua ini dilakukan demi mencari keredhaan Allah s.w.t. dan bakal menjadi pencen akhirat seseorang, insya Allah.



1 comment:

  1. mohon menyebarkan kalam2 'haq' ustaz ini - faiz
    syukran jaziilan. salam dari terengganu.

    ReplyDelete