Syed Mohd Norhisyam bin Tuan Padang Al-Idrus |
Apakah
perasaan anda apabila dimarahi? Sekiranya dimarahi oleh rakan sekelas pengajian
atau teman sepejabat, apa tindakan anda? Apa pula yang tersemat di lubuk hati
sekiranya dimarahi seseorang yang tidak mampu dilawan seperti majikan atau
suami ? Sudah pasti ada sesuatu sedang bergelora deep in your heart. Ketika
anda pula yang marah dan ketika itu anak-anak menjadi mangsa, atau para
pekerja, isteri , dan sebagainya, apa sebenarnya di lubuk hati anda ketika itu?
Imam
Bukhari meriwayatkan, Abu Hurairah menceritakan bahawa seorang lelaki datang
meminta nasihat daripada Rasulullah s.a.w, baginda menjawab “ Jangan marah”.
Lelaki tersebut mengulangi soalannya. Rasulullah s.a.w menjawab “Jangan marah”.
Soalan diulang lagi beberapa kali, lantas baginda mengulang juga jawapan yang
sama. (no 6116). Di dalam riwayat Imam Tarmizi, lelaki itu berkata “Wahai
Rasulullah, berilah nasihat kepadaku dan janganlah terlalu banyak, moga aku
senang memahaminya”.(no 1943)Lantas baginda menjawab “Jangan marah”.
Menurut
Sheikh Sa’id Hawwa di dalam kitab al-Mustakhlas fi Tazkiyyati al-Anfus, tiada
manusia boleh terlepas daripada marah, Rasulullah s.a.w. sendiri juga pernah marah, bahkan Allah juga turut murka
dalam situasi tertentu. Oleh itu, kita mesti memahami bahawa ada marah yang
diizinkan oleh Islam dan ada marah yang dilarang. Marah semata-mata kerana
nafsu yang mendorong kepada tindakan-tindakan yang dilarang oleh syara’ seperti
memaki hamun, mencederakan, membunuh, khianat dan sebagainya adalah marah yang
dicela oleh agama. Ia sudah pasti membawa kesan buruk yang berpanjangan. Adapun
perasaan marah yang timbul apabila melihat agama diperlekeh, aqidah
dipermainkan, syariat diejek serta ajaran-ajaran Rasulullah s.a.w dihina, maka
marah itu adalah tanda kekuatan iman dan sangat dipuji dalam agama.
MARAH ADALAH PINTU MASUK SYAITAN
Ketika membicarakan berkenaan
pintu-pintu yang digunakan oleh syaitan untuk masuk dan menguasai hati manusia,
Imam Ghazali menyenaraikan marah adalah pintu yang pertama. Apabila diteliti kes-kes
seperti memukul isteri atau anak dengan
cara yang melampau, perceraian ataupun meminta cerai, khianat, sabotaj, sihir
dan banyak lagi perbuatan negatif memperlihatkan seolah-olah mereka telah lupa akan
kewujudan dosa pahala. Realitinya semua
ini berlaku apabila seseorang itu berada dalam keadaan marah dan tidak mampu
mengawalnya.
Tindakan-tindakan yang lahir
daripada keadaan marah yang tidak terkawal meninggalkan kesan yang sangat besar
dalam kehidupan seseorang. Lihatlah orang yang memang dikenali selalu marah,
adakah dia disenangi oleh kawan-kawannya? Bahkan mungkin tidak ramai yang ingin
berkawan dengannya. Majikan yang selalu memarahi pekerjanya mungkin ditaati
secara luaran sahaja, tetapi kebencian tersemat dilubuk hati para pekerja
sebagaimana rakyat Mesir yang taat kepada pemimpinnya yang zalim, tetapi di
dalam masa yang sama tertanam kebencian yang mendalam terhadap Firaun.
Anak-anak mungkin terdiam atau menangis apabila sering dimarahi,namun dalam
masa yang sama perasaan kecewa dan dendam terhadap ibubapa mula berputik. Dan
pelbagai situasi lagi yang dialami oleh manusia menunjukkan bahawa betapa
relevannya nasihat Rasulullah s.a.w yang diulang berkali-kali iaitu “Jangan
marah”.
BAGAIMANA MENJADI ORANG YANG GAGAH ?
Rasulullah
s.a.w pernah bersabda dalam sepotong hadis riwayat Bukhari (6114) dan
Muslim(2609) yang bermaksud “Tidaklah seseorang itu dikira kuat dan gagah
apabila ia menang bergusti, tetapi seseorang dianggap benar-benar kuat dan
gagah apabila ia mampu mengawal dirinya ketika marah”. Justeru, kita perlulah
berusaha untuk menjadi kuat dengan melawan dan mengawal perasaan marah apabila
ianya menjelma.
Sheikh Ibnu `Uthaimin menyebut di
dalam Syarah Riyadussolihin dengan membuat kesimpulan daripada beberapa hadis
yang berkait dengan marah di mana beliau menyatakan bahawa apabila seseorang
itu marah, maka ia hendaklah menyebut (أعوذ بالله من الشيطان الرجيم )
dan kemudiannya segera berwudhu’ . Sekiranya sedang berdiri, maka dia hendaklah
duduk dan sekiranya sedang duduk, dia hendaklah berbaring. Sekiranya dibimbangi
masih tidak dapat mengawalnya, maka dia perlu beredar dari tempat atau orang
yang dimarahinya itu. Di dalam kitab Fathu al-Baari pula Al-Hafiz Ibnu Hajar
menukilkan pandangan Imam al-Tuufi yang
menyatakan bahawa cara paling berkesan untuk mengawal perasaan marah ialah
dengan menghadirkan tauhid yang hakiki di dalam hati bahawa setiap perkara yang
berlaku adalah ketentuan Allah dan setiap orang yang melakukan sesuatu adalah
pelaksana terhadap ketentuan tersebut.
KESAN PAKU PADA DINDING BATU
Said adalah
seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya
walaupun hanya dengan satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, ibunya telah
menghadiahkan Said sebungkus paku.
"Untuk
apakah paku-paku ini ibu?" tanya Said.
"Setiap
kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan
kemarahanmu" jawab ibunya.
Pada hari yang pertama sahaja, Said telah
memaku sebanyak 29 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa
minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan
juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya berbanding
memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari,
di mana Said langsung tidak marah, walaupun sekali.
Dia terus memberitahu ibunya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Lalu ibunya mengucapkan tahniah dan menyuruh Said mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang dilaluinya tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku tersebut. Said lantas memberitahu perkara tersebut kepada ibunya dengan penuh bangga.
Ibunya lantas memimpin tangan Said ke tembok tersebut dan berkata “Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ia akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Tetapi ingatlah, walau berapa kali pun kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatammu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih daripada luka fizikal”.
Dia terus memberitahu ibunya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Lalu ibunya mengucapkan tahniah dan menyuruh Said mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang dilaluinya tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku tersebut. Said lantas memberitahu perkara tersebut kepada ibunya dengan penuh bangga.
Ibunya lantas memimpin tangan Said ke tembok tersebut dan berkata “Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ia akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Tetapi ingatlah, walau berapa kali pun kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatammu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih daripada luka fizikal”.
Assalamualaikum Ustaz,
ReplyDeleteBagaimanakah dengan keadaan marah yang bermusim seperti "PMS" (Pre Menstrual Syndrom).
Saya dapat mengenal pastinya, semasa muda saya cuba elak jumpa orang...memang nak marah gila... dah kahwin dan ada anak ini agak susah nak elak..
Dah tua ni tau hati tu marah...dah boleh control, kadang2 terlepas juga adakah kita berdosa Ustaz?
ya Allah... bila hatiku terluka aku kembalikan luka itu dengan amarah.. ya allah jauhkan aku dari sifat marah yang membinasakan hidupku.
ReplyDelete