JANGAN MARAH !


Syed Mohd Norhisyam bin Tuan Padang Al-Idrus

                Apakah perasaan anda apabila dimarahi? Sekiranya dimarahi oleh rakan sekelas pengajian atau teman sepejabat, apa tindakan anda? Apa pula yang tersemat di lubuk hati sekiranya dimarahi seseorang yang tidak mampu dilawan seperti majikan atau suami ? Sudah pasti ada sesuatu sedang bergelora deep in your heart. Ketika anda pula yang marah dan ketika itu anak-anak menjadi mangsa, atau para pekerja, isteri , dan sebagainya, apa sebenarnya di lubuk hati anda ketika itu?

                Imam Bukhari meriwayatkan, Abu Hurairah menceritakan bahawa seorang lelaki datang meminta nasihat daripada Rasulullah s.a.w, baginda menjawab “ Jangan marah”. Lelaki tersebut mengulangi soalannya. Rasulullah s.a.w menjawab “Jangan marah”. Soalan diulang lagi beberapa kali, lantas baginda mengulang juga jawapan yang sama. (no 6116). Di dalam riwayat Imam Tarmizi, lelaki itu berkata “Wahai Rasulullah, berilah nasihat kepadaku dan janganlah terlalu banyak, moga aku senang memahaminya”.(no 1943)Lantas baginda menjawab “Jangan marah”.

                Menurut Sheikh Sa’id Hawwa di dalam kitab al-Mustakhlas fi Tazkiyyati al-Anfus, tiada manusia boleh terlepas daripada marah, Rasulullah s.a.w. sendiri  juga pernah marah, bahkan Allah juga turut murka dalam situasi tertentu. Oleh itu, kita mesti memahami bahawa ada marah yang diizinkan oleh Islam dan ada marah yang dilarang. Marah semata-mata kerana nafsu yang mendorong kepada tindakan-tindakan yang dilarang oleh syara’ seperti memaki hamun, mencederakan, membunuh, khianat dan sebagainya adalah marah yang dicela oleh agama. Ia sudah pasti membawa kesan buruk yang berpanjangan. Adapun perasaan marah yang timbul apabila melihat agama diperlekeh, aqidah dipermainkan, syariat diejek serta ajaran-ajaran Rasulullah s.a.w dihina, maka marah itu adalah tanda kekuatan iman dan sangat dipuji dalam agama.

MARAH ADALAH PINTU MASUK SYAITAN

Ketika membicarakan berkenaan pintu-pintu yang digunakan oleh syaitan untuk masuk dan menguasai hati manusia, Imam Ghazali menyenaraikan marah adalah pintu yang pertama. Apabila diteliti kes-kes seperti  memukul isteri atau anak dengan cara yang melampau, perceraian ataupun meminta cerai, khianat, sabotaj, sihir dan banyak lagi perbuatan negatif memperlihatkan seolah-olah mereka telah lupa akan kewujudan dosa pahala.  Realitinya semua ini berlaku apabila seseorang itu berada dalam keadaan marah dan tidak mampu mengawalnya. 

Tindakan-tindakan yang lahir daripada keadaan marah yang tidak terkawal meninggalkan kesan yang sangat besar dalam kehidupan seseorang. Lihatlah orang yang memang dikenali selalu marah, adakah dia disenangi oleh kawan-kawannya? Bahkan mungkin tidak ramai yang ingin berkawan dengannya. Majikan yang selalu memarahi pekerjanya mungkin ditaati secara luaran sahaja, tetapi kebencian tersemat dilubuk hati para pekerja sebagaimana rakyat Mesir yang taat kepada pemimpinnya yang zalim, tetapi di dalam masa yang sama tertanam kebencian yang mendalam terhadap Firaun. Anak-anak mungkin terdiam atau menangis apabila sering dimarahi,namun dalam masa yang sama perasaan kecewa dan dendam terhadap ibubapa mula berputik. Dan pelbagai situasi lagi yang dialami oleh manusia menunjukkan bahawa betapa relevannya nasihat Rasulullah s.a.w yang diulang berkali-kali iaitu “Jangan marah”.

BAGAIMANA MENJADI ORANG YANG GAGAH  ?

                Rasulullah s.a.w pernah bersabda dalam sepotong hadis riwayat Bukhari (6114) dan Muslim(2609) yang bermaksud “Tidaklah seseorang itu dikira kuat dan gagah apabila ia menang bergusti, tetapi seseorang dianggap benar-benar kuat dan gagah apabila ia mampu mengawal dirinya ketika marah”. Justeru, kita perlulah berusaha untuk menjadi kuat dengan melawan dan mengawal perasaan marah apabila ianya menjelma.

Sheikh Ibnu `Uthaimin menyebut di dalam Syarah Riyadussolihin dengan membuat kesimpulan daripada beberapa hadis yang berkait dengan marah di mana beliau menyatakan bahawa apabila seseorang itu marah, maka ia hendaklah menyebut (أعوذ بالله من الشيطان الرجيم  ) dan kemudiannya segera berwudhu’ . Sekiranya sedang berdiri, maka dia hendaklah duduk dan sekiranya sedang duduk, dia hendaklah berbaring. Sekiranya dibimbangi masih tidak dapat mengawalnya, maka dia perlu beredar dari tempat atau orang yang dimarahinya itu. Di dalam kitab Fathu al-Baari pula Al-Hafiz Ibnu Hajar menukilkan pandangan  Imam al-Tuufi yang menyatakan bahawa cara paling berkesan untuk mengawal perasaan marah ialah dengan menghadirkan tauhid yang hakiki di dalam hati bahawa setiap perkara yang berlaku adalah ketentuan Allah dan setiap orang yang melakukan sesuatu adalah pelaksana terhadap ketentuan tersebut.

KESAN PAKU PADA DINDING BATU

Said adalah seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun hanya dengan satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, ibunya telah menghadiahkan Said sebungkus paku. 

"Untuk apakah paku-paku ini ibu?" tanya Said.
"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahanmu" jawab ibunya.

 Pada hari yang pertama sahaja, Said telah memaku sebanyak 29 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya berbanding memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, di mana Said langsung tidak marah, walaupun sekali.

               Dia terus memberitahu ibunya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Lalu ibunya mengucapkan tahniah dan menyuruh Said mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang dilaluinya tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku tersebut. Said lantas memberitahu perkara tersebut kepada ibunya dengan penuh bangga.

              Ibunya lantas memimpin tangan Said ke tembok tersebut dan berkata “Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ia akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Tetapi ingatlah, walau berapa kali pun kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatammu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih daripada luka fizikal”.

2 comments:

  1. Assalamualaikum Ustaz,
    Bagaimanakah dengan keadaan marah yang bermusim seperti "PMS" (Pre Menstrual Syndrom).
    Saya dapat mengenal pastinya, semasa muda saya cuba elak jumpa orang...memang nak marah gila... dah kahwin dan ada anak ini agak susah nak elak..
    Dah tua ni tau hati tu marah...dah boleh control, kadang2 terlepas juga adakah kita berdosa Ustaz?

    ReplyDelete
  2. ya Allah... bila hatiku terluka aku kembalikan luka itu dengan amarah.. ya allah jauhkan aku dari sifat marah yang membinasakan hidupku.

    ReplyDelete