Ustaz Syed Mohd Norhisyam bin Tuan Padang |
BARAH RASUAH
Di
dalam portal rasmi SPRM (www.sprm.gov.my), disenaraikan
pelbagai maklumat berkaitan rasuah di Malaysia seperti kejayaan SPRM, statistik
tangkapan mengikut tahun, pengkalan data pesalah rasuah dan sebagainya. Sebagai
contoh, dalam kes yang melibatkan rasuah dan kebocoran pintu masuk negara (ditulis
pada 26 Julai 2011), didedahkan bahawa wujudnya segelintir pegawai Jabatan
Imigresen yang hidup mewah dengan sogokan mencecah RM60 ribu sebulan. Demikian
juga pendedahan berkenaan penguatkuasa yang dipercayai dibayar sehingga RM2000
sehari untuk memudahkan urusan keluar masuk pendatang haram. Terdapat pelbagai
lagi kes rasuah yang berlaku di negara kita yang tercinta ini samada
kecil-kecilan atau yang melibatkan amaun berjuta-juta ringgit. Persoalannya,
kenapa ia terus berleluasa ?
RASUAH
DILAKNAT
Imam Tarmizi (no hadis 1337) dan Abu Daud (no hadis 3580)
meriwayatkan bahawa Abu Hurairah r.a. berkata, “Rasulullah s.a.w melaknat orang
yang memberi dan menerima rasuah”. Bahkan dalam riwayat Imam Ahmad dan Imam
Hakim terdapat lafaz tambahan, iaitu golongan ketiga dilaknat “yang menjadi
perantara menghubungkan pemberi dan penerima rasuah”. Rasulullah s.a.w yang
amat terkenal dengan sifat lembut dan pemaafnya telah melaknat golongan ini,
menunjukkan bahawa dosa rasuah terlalu besar dan akibatnya sangat buruk samada
terhadap individu, masyarakat, negara dan agama. Ia termasuk dalam kategori
memakan harta dengan cara yang batil sebagaimana firman Allah yang bermaksud “Dan
janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan
jalan yang batil dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi
rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian
dari harta manusia dengan (berbuat) dosa padahal kamu mengetahui (salahnya)”(Al-Baqarah
; ayat188). Ia menjadi sebab doa tidak diterima oleh Allah, walaupun berdoa di
hadapan Ka’abah pada lailatul qadar . Para isteri yang mengetahui
suaminya memberi atau menerima rasuah mestilah mengingatkan mereka dengan
akibat buruk di dunia dan akhirat. Demikian juga para pekerja yang mengetahui
majikan mereka hanya survive dengan projek-projek hasil rasuah, kerana
dibimbangi pendapatan seluruh anggota syarikat tidak diberkati oleh Allah. Sebagaimana disebut najis dadah untuk
menimbulkan kebencian kepadanya (walaupun fizikal dadah bukanlah najis
hukumnya), maka amatlah lebih perlu menyebut najis rasuah. Rumah yang dibeli
dengan duit rasuah adalah rumah yang najis. Kereta yang dibeli dengan duit
rasuah adalah kereta yang najis. Baju raya yang dibeli dengan duit rasuah
adalah baju yang najis. Bahkan tiket umrah yang dibeli dengan duit rasuah
adalah tiket najis !!
TAKRIF RASUAH
Seorang ulama’ terkenal dari Mesir, Sheikh Muhammad Hassan
mendefinisikan rasuah sebagai sejumlah wang yang dibayar untuk mendapatkan
sesuatu yang bukan haknya atau menghalang seseorang daripada mendapat haknya.
Sebagai contoh, seseorang yang tidak layak mendapat kenaikan pangkat, telah
membayar kepada pihak yang memutuskan kenaikan pangkat lalu ia dinaikkan
pangkat disebabkan sogokan tersebut. Begitu juga sesebuah syarikat yang tidak
layak untuk menerima sesuatu tender, lalu membayar kepada decision maker yang
akhirnya memutuskan tender tersebut diserahkan kepada syarikat berkenaan.
Rasuah yang lebih hina ialah apabila diberikan kepada hakim untuk memutuskan
sesuatu hukum yang memihak kepada pemberi rasuah samada mengambil hak orang
lain ataupun menghalang seseorang daripada mendapat haknya.
“MAKE
UP” RASUAH MENJADI HADIAH
Pelbagai
istilah yang manis telah direka bagi ‘menghalalkan’ rasuah oleh para
penagihnya. Istilah-istilah terdahulu seperti makan suap, tumbuk rusuk, duit
kopi, duit teh telah dimodenkan dengan istilah seperti pelincir, hadiah, hamper
tanda ingatan, duit raya dan banyak lagi. Ia tetap tidak mengubah hukum
haramnya rasuah. Bahkan Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan bahawa
Rasulullah s.a.w telah melantik seorang lelaki dari Bani Asad untuk menguruskan
harta zakat. Apabila datang berjumpa Rasulullah s.a.w, beliau berkata “Wahai
Rasulullah, ini adalah harta zakat untuk diserahkan kepadamu dan ini pula
adalah hadiah yang diberikan kepadaku.” Lantas baginda terus bangun dan memuji
Allah lalu bersabda “Ada ‘amil (petugas mengutip zakat) datang kepadaku
dan berkata ‘ini harta zakat dan ini harta yang dihadiahkan kepadaku !!’.
Adakah sekiranya ‘amil ini tidak
dilantik dan hanya duduk di rumah ibubapanya, adakah diberikan hadiah
kepadanya?”. Di dalam kitab Fath al-Baari, Imam Ibnu Hajar berkata bahawa hadis
ini menunjukkan larangan seseorang menerima hadiah daripada orang yang berada
di bawah perlaksanaan bidang kuasanya. Di dalam kitab yang sama, beliau juga
meriwayatkan kisah Khalifah Omar bin Abdul Aziz yang sangat teringin untuk
memakan buah epal, tetapi tidak memiliki duit yang cukup untuk membelinya.
Dalam perjalanannya, beliau terserempak seorang budak yang membawa buah epal
lalu beliau mengambil sebiji epal tersebut lantas menghidu baunya lantas
dikembalikannya. “Aku tidak memerlukannya”, kata Khalifah Omar. Dikatakan
kepadanya “Bukankah rasulullah s.a.w dan Abu Bakar Al-Siddiq menerima hadiah?”. Beliau menjawab
dengan spontan “Pemberian seperti ini adalah benar-benar hadiah untuk mereka,
tetapi kepada para penguasa dan pekerja selepas zaman mereka adalah rasuah !”.
Sifat wara’ yang ditunjukkan oleh Khalifah Omar bin Abdul Aziz ini sewajarnya
menjadi contoh kepada setiap orang Islam yang benar-benar beriman kepada adanya
mahkamah Allah di akhirat kelak. Kita mungkin boleh terlepas di dunia, tetapi
tiada seorang pun yang mampu ‘merasuah’ juruaudit Allah di akhirat kelak.
No comments:
Post a Comment