Syed Mohd Norhisyam al-Idrus
10 SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA

Siapakah manusia yang hebat ? Bagaimanakah penilaian untuk seseorang dinobatkan sebagai tokoh yang hebat ?  Adakah kerana jawatan dan pencapaiannya ? Atau harta dan kemewahannya ? Atau dikira dengan segala sijil dan gelarannya ?  Rasulullah s.a.w pernah menyenaraikan sepuluh orang manusia yang hebat dan tiada sesiapa yang mampu menandingi kehebatannya. Mereka diisytiharkan paling hebat kerana ketika masih hidup, telah dijamin bakal menjadi ahli syurga ! Adakah lagi kehebatan lain yang mengatasi kehebatan jaminan syurga di akhirat ketika seseorang itu masih hidup ?? Baginda bersabda :  “ Abu bakar (al-Siddiq) di syurga, Omar (al-Khattab) di syurga, Othman (bin ‘Affan) di syurga, Ali (bin Abi Tolib) di syurga, Talhah (bin Ubaidillah) di syurga, Zubair (bin ‘Awwam) di syurga, Abdul Rahman bin Auf di syurga, Sa’ad (bin Abi Waqqas)di syurga, Sa’id (bin Zaid) di syurga danAbu ‘Ubaidah al-Jarrah di syurga.( Tarmizi, no 3747). Menurut Sheikh Naasiruddin al-Baani, hadis ini mencapai martabat sohih.

RAHSIA KEHEBATAN

Semua tokoh ini dikenali sebagai “al-‘asyarah al-mubassyariina bil al-jannah” yang bermaksud sepuluh orang yang diberi berita gembira dengan jaminan syurga oleh Rasulullah s.a.w. Setiap orang mempunyai keperibadian dan kelebihan masing-masing, tetapi mempunyai satu persamaan iaitu iman yang kental dan pembuktiaannya dalam mempertahankan Islam serta pengorbanan demi mendokong ajaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w sepanjang hidup mereka. Latar belakang dan usia mereka berbeza tetapi hati-hati mereka disatukan dengan ketauhidan kepada yang Maha Esa serta kecintaan yang tidak berbelah bahagi kepada junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w. Semuanya mempunyai sejarah silam tersendiri sebelum memeluk Islam, tetapi setelah menerima cahaya hidayah dari Allah, mereka menjadi tokoh yang terbilang sehingga nama-nama mereka terus mewangi di dalam kitab-kitab sejarah berkenaan tokoh-tokoh yang menjadi “graduan madrasah Rasulullah s.a.w”. Kisah-kisah yang menjadi sebab “turning point” setiap tokoh ini memeluk Islam, sangat menarik untuk dikaji dan diteliti kerana terselit di dalamnya jutaan mutiara-mutiara iktibar khususnya buat para pendakwah yang bercita-cita menyambung risalah perjuangan mereka. Begitu juga dengan pelbagai mehnah dan tribulasi yang dihadapi sepanjang menggenggam amanah Islam yang mereka terima daripada Rasulullah s.a.w. Islam bukan sekadar untuk diamalkan secara fardi (individu) tetapi mestilah disebarkan kepada seluruh manusia walaupun terpaksa berhadapan dengan pelbagai ancaman dan halangan. Mereka telah ‘lulus’ dengan jayanya sehingga ada yang gugur syahid dalam menunaikan amanah ini.


IKON SEBENAR

Merekalah ikon yang seharusnya diketengahkan ke dalam masyarakat. Kisah-kisah mereka mestilah disebarluaskan agar menjadi contoh dan pengajaran kepada umat Islam pada zaman kini. Ada di kalangan mereka yang berniaga, ada yang miskin. Mereka juga adalah suami dan ayah. Mereka pernah sakit dan bergurau mesra dengan insan sekeliling. Mereka adalah contoh ahli ibadat yang sangat kuat amalannya di samping pejuang yang tiada tolok bandingnya di medan perang. Mereka sangat berlembut sesama orang mukmin tetapi sangat tegas apabila ada hukum-hukum Allah yang tidak dipatuhi. Kecintaan kepada Rasulullah s.a.w terpancar dalam setiap tindak tanduk dan ungkapan mereka. Terlalu banyak contoh yang mulia terselit dalam keperibadian setiap sahabat ini sehingga Rasulullah s.a.w membuat perumpamaan bahawa mereka dan sahabat-sahabat baginda yang lain adalah seperti bintang yang menjadi panduan orang bermusafir mencari arah (amalan musafir di padang pasir), maka sekiranya umat Islam pada hari ini ingin mencari panduan untuk dicontohi dalam perjalanan kehidupan mereka, para sahabat Rasulullah s.a.w inilah ‘bintangnya’.

Siapa Ikon Masyarakat Islam Masakini ?

Malangnya, suatu realiti yang tidak dapat dinafikan ialah sebahagian besar umat Islam pada hari ini kurang mengenali tokoh-tokoh yang hebat ini. Pepatah Melayu menyebut “tidak kenal maka tidak cinta”. Oleh itu, apabila tidak kenal dan tidak cinta, sudah pasti tiada langsung perasaan ingin mencontohi mereka dalam kehidupan. Di dalam situasi ini pula, golongan yang lebih dinobatkan serta diagung-agungkan adalah dari kalangan manusia yang sebenarnya amat jauh dari Allah. Zahirnya kelihatan hebat dan ceria, tetapi hatinya sentiasa kusut disebabkan tidak mendapat kekuatan daripada Pencipta hati dan Pencipta manusia sendiri. Apabila golongan ini menjadi ikon dan segala perangai serta gaya hidup mereka ditiru, maka semakin bertambah jauhlah masyarakat daripada ‘bintang’ yang Rasulullah s.a.w maksudkan, lantas manusia terus meraba dalam kegelapan. Pelbagai masalah sosial dan kehidupan terus menular sehingga mewujudkan suasana seolah-olah tiada panduan agama dalam tindakan yang diambil. Justeru, semua pihak perlu memainkan peranan mengembalikan rasa cinta kepada generasi sahabat yang dididik oleh baginda s.a.w lantas mencontohi sikap dan gaya hidup mereka di dalam mengharungi realiti kehidupan masa kini. Pihak berwajib mewujudkan silibus pendidikan ke arah mengetengahkan tokoh-tokoh ini, para ulama’ memperbanyakkan penyebaran maklumat berkaitan ketokohan para sahabat, ibubapa berusaha mencari bahan-bahan bacaan atau informasi terkini sebagai bekalan untuk anak-anak yang sedang membesar dan pelbagai usaha lain lagi berdasarkan ruanglingkup dan kemampuan seseorang.



3 comments:

  1. Salam Ustaz,

    Masya Allah! Sangat termagnet. In syaa Allah, saya dalam proses menulis buku rahsia susu kambing dan bisnes berkat.

    Mohon cadangan Ustaz, buku-buku apakah yang wajib saya miliki sebagai persiapan dan rujukan terkini bagi memastikan buku nukilan saya berkualiti, in syaa Allah.

    Sykuran ustaz.

    ReplyDelete
  2. Salam Ustaz,

    Masya Allah! Sangat termagnet. In syaa Allah, saya dalam proses menulis buku rahsia susu kambing dan bisnes berkat.

    Mohon cadangan Ustaz, buku-buku apakah yang wajib saya miliki sebagai persiapan dan rujukan terkini bagi memastikan buku nukilan saya berkualiti, in syaa Allah.

    Sykuran ustaz

    ReplyDelete
  3. Salam Ustaz,

    Masya Allah! Sangat termagnet. In syaa Allah, saya dalam proses menulis buku rahsia susu kambing dan bisnes berkat.

    Mohon cadangan Ustaz, buku-buku apakah yang wajib saya miliki sebagai persiapan dan rujukan terkini bagi memastikan buku nukilan saya berkualiti, in syaa Allah.

    Sykuran ustaz.

    ReplyDelete